Oto kilka wskazówek, dzięki którym twoje postanowienia noworoczne będą osiągalne i satysfakcjonujące.

Jedną z najważniejszych wskazówek jest sprawienie, aby Twoje postanowienia były inteligentne.

  • Konkretne
  • Wymierne
  • Osiągalne
  • Realistyczne
  • Ograniczone czasowo

 

Konkretne

Twoje postanowienie noworoczne może być raczej niejasnym „Chcę się wrócić do formy” lub „Chcę stać się wysportowanym”. Co jest prawdopodobnie skazane na niepowodzenie, ponieważ nie sformułowałeś go we właściwy sposób. Pomyśl o następujących kwestiach:

Jak definiujesz „bycie w formie”? Czy chodzi spacer pięć minut dziennie przed domem, pół półtora kilometra dziennie, pływanie, podnoszenie ciężarów, czy może 45 gry w squasha? Czy  chcesz robić to codziennie? Co tydzień? Jeśli postanowienie jest zbyt niejasny, trudno jest zmierzyć postęp, więc może to porwadzić do tego że zbyt wcześnie możesz się poddać.

Pomocne jest udzielenie odpowiedzi na pięć pytań, gdy próbujesz być konkretnym:

Kto: Kto jest zaangażowany w ten cel?

Co: co chcę osiągnąć? Dokładnie określ, ile zrobisz, niezależnie od tego, jakie działania, aktywności są Twoim celem.

 

Gdzie: gdzie będę pracować nad tym celem? Zidentyfikuj lokalizację, zbierz wszelkie potrzebne informacje, np. O siłowniach, basenach, klubach fitness itp.

 

Kiedy: Kiedy będę pracować nad tym celem? Ustal ramy czasowe.

 

Dlaczego: Dlaczego chcę pracować nad tym celem? (Określ swoje głębsze wartości, DLACZEGO chcesz się być wysportowany – może dlatego możesz grać ze swoim wnukiem lub wziąć udział w zawodach np bieg, rajd rowerowy. Jeśli masz jasność co do DLACZEGO w swojej rezolucji noworocznej, to znacznie bardziej prawdopodobne, że ją osiągniesz.

 

Konkretnym celem krótkoterminowym byłoby „dołączę do klubu fitness i będę pływać dziesięć minut trzy razy w tygodniu, aby zbudować formę”. Postanowienia noworoczne są dobrą okazją do zmiany. Bądźmy uważni i pamiętajmy o tym by były konkretne.

 

Wymierne

Ważne jest, aby wybrać cel, w który pozwala nam mierzyć swoje postępy. W tym sensie że musi być konkretny i namacalny. Powiedz, że twoim celem jest: „Chcę być mniej zdominowany przez ból i mieć lepszą jakość życia”. To też nie jest zbyt niejasne. Wymiernym celem może być coś w rodzaju „dwa razy pójdę do kina w następnym miesiącu, aby poprawić jakość mojego życia i być mniej zdominowanym przez ból”. Możesz wtedy bardzo wyraźnie zmierzyć pod koniec miesiąca, czy udało ci się zrealizować ten zamiar, czy nie.

Osiągalne

Idealnie, cel krótkoterminowy powinien cię lekko rozciągnąć, ale nadal powinien mieścić się w  zakresie twoich umiejętności, zdolności i zdolnościach finansowych. Na przykład, jeśli chcesz schudnąć, głupotą jest powiedzieć: „Stracę 5kg funtów w ciągu tygodnia”. To nie jest ani osiągalne, ani zdrowe. Wyznaczenie celu „stracę 5kg tygodniowo przez sześć tygodni” jest znacznie bardziej osiągalne i rozsądne.

 

Realistyczne

Realistyczne to kolejne słowo będące synonimem łatego! Oznacza to raczej, że powinniśmy wybierać cele krótkoterminowe, które są znaczące, rozsądne, osiągalne i właściwe. Przez odpowiedni mam na myśli środki finansowe, wiek, sytuację rodzinną, zdrowie i tak dalej. W chwili podejmowania cel musi być dla ciebie realistyczny. Jeśli dążysz do tego, aby nigdy nie jeść niczego słodkiego, gdy jesteś osobą o nie mogącą się oprzeć, nie jest to realistyczne! Bardziej realistycznym celem byłoby zastąpienie jednego słodkiego produktu dziennie kawałkiem owoców przez dwa tygodnie. A następnie stopniowe wycofywanie ciastek i czekolady poprzez stopniowe ustalanie nowych celów co dwa tygodnie w ten sposób.

 

Realistyczny cel to taki, w kierunku którego jesteś zarazem chętny i zdolni podążać. To jest ważne. Musisz być zarówno zmotywowany, aby osiągnąć wyznaczony cel. Jak i praktycznie być w stanie go osiągnąć . Często możemy nie osiągać celów z powodu braku motywacji lub problemów praktycznych.

 

Ograniczone czasowo

Ustaw ramy czasowe dla swojego celu! To jest bardzo ważne. Ustawiając punkt końcowy w swoim celu, masz wyraźny cel do osiągnięcia. Zapewni to również motywację i utrzyma cię na drodze. Jeśli nie wyznaczysz jasnego limitu czasu, nie masz możliwości monitorowania swoich osiągnięć ani motywacji do rozpoczęcia! Samo powiedzenie „będę chodził na siłownie” oznacza, że możesz łatwo uciec od ciągłego odkładania tego do następnego tygodnia. Ale jeśli powiesz: „Od tej soboty zacznę chodzić na siłownię, a potem będę pływał 10 okrążeń basenu  trzy razy w tygodniu i po miesiącu zrobie podsumowanie”. Masz bardzo konkretny, określony czasowo cel, który będzie łatwiejszy do osiągnięcia i pomiar.

 

Korzystając z tych wytycznych, łatwiej będzie Ci zidentyfikować cele, w których odniesiesz sukces. Postanowienia noworoczne to nie musi być słomiany zapał. Praktyka uważności, mindfulness działa bardzo wspierająco w obszarze kształtowania nowych nawyków. Nasze kursy…

 

Vidyamala Burch

źródło

 

Zapisz się do Newslettera