fbpx

Jedna mała rzecz: rób ją uważnie

Drobne rzeczy zajmują niewiele czasu, ale ich efekty mogą być całkiem spore. Zrobienie jednej małej rzeczy samo w sobie nie zmieni raczej niczego, ale robienie ich wiele razy w ciągu dnia zmienia bardzo dużo!

Praktyka jedna mała rzecz to bycie uważnym w trakcie czynności, które rutynowo wykonujesz każdego dnia: mycie zębów, kąpanie się, jedzenie, otwieranie i zamykanie drzwi, wchodzenie i schodzenie po schodach, robienie kawy lub herbaty, czy też jej picie.

Robienie tych małych rzeczy nie zajmie Ci żadnego czasu – w tym sensie, że nie poświęcisz na nie żadnego dodatkowego czasu – bo przecież i tak wykonujesz te czynności codziennie, zgadza się? Po prostu rób je świadomie, poświęcając uwagę temu co robisz (co nie znaczy, że masz to robić wolniej).

 reWeźmy na przykład mycie zębów. Co oznacza “poświęcanie uwagi myciu zębów”?

Po pierwsze: zajmujesz się myciem zębów, a nie robieniem w tym czasie także czegoś innego, jak czyszczenie umywalki, czy plątanie się po mieszkaniu i rozmawianie z ukochanym (zazwyczaj wychodzi to dosyć bełkotliwie).

Po drugie: zwracasz uwagę na to co odczuwasz w trakcie szorowania zębów. Jak odbierasz dotyk szczoteczki na zębach i dziąsłach? Jaka jest konsystencja i smak pasty w ustach? Jakie to odczucie gdy płuczesz usta zimną lub ciepłą wodą?

Po trzecie: za każdym razem gdy odpłyniesz gdzieś umysłem, powróć uwagą do tego co właśnie robisz. Błądzenie myśli zdarzy się prawdopodobnie wiele razy w trakcie dwuminutowej sesji mycia zębów.

 

Ćwiczenia z tego przykładu można zastosować do jakiejkolwiek codziennej czynności: jedzenia,
picia herbaty, wchodzenia lub schodzenia po schodach, itd.

  1. Zajmuj się tylko wykonywaną czynnością i niczym więcej,
  2. zwróć uwagę na fizyczne doznania jakie dostarcza ta czynność,
  3. przywołaj swój umysł z powrotem, gdy odpływa.

 

Ćwiczenie to jest częścią 8 tygodniowych kursów redukcji stresu mindfulness, które regularnie prowadzimy w Krakowie i online. Możesz to ćwiczenie wykonywać tak długo jak chcesz. Po jakimś czasie możesz zmienić czynność, która chcesz wykonywać uważnie. Nie zapominając o tej wcześniejszej, lecz kładąc większy nacisk na nowo wybraną czynność. 

Ćwiczenia jedna mała rzecz inspirowane są książką dr Ricka Hansona „Just one thing”

Oddycham.pl